PUNXSUTAWNEY TRANSIT COMPANY & Groundhogday     een trambaan in 0N30          (mijn huidige modelbaan anno 2024)


Thema: GROUNDHOG DAY

Wie kent de film niet, waarin de humeurige presentator Phil Connors (Bill Murray), producente Rita (Andie MacDowell) en cameraman Larry (Chris Elliott) naar het dorpje Punxsutawney (Pennsylvania) werden gestuurd om een reportage te maken over Groundhogday, dat ieder jaar op 2 februari in heel Amerika en Canada gevierd wordt. Maar nergens zo groot als in Gobblers Knob,

dat iets ten zuiden van Punxsutawney ligt.

Hier komen jaarlijks ongeveer 40.000 bezoekers op af. Deze traditie bestaat al sinds de 18e eeuw. Op Groundhogday wordt Phil (de groundhog = een soort bosmarmot) uit zijn winterslaap gewekt. Als hij op dat moment zijn eigen schaduw ziet, zal het nog 6 weken winter blijven, ziet hij echter zijn eigen schaduw niet, dan zal het spoedig lente worden. Dat is de traditie.



De rijvaardige trams van de Punxsutawney Transit Company

Electrische tram nr.2                                        Electrische tram nr.9                                             Persluchttram nr.1  (met geluid)


Diesel werktram nr.5   (met geluid)               Aanhangrijtuig nr.1623                                           Chinese tram nr.9 (te gast)


 

 

 

 

 

Hiernaast twee van mijn drie Groundhogs.

Hier zitten ze lekker in het gras, maar tijdens beurzen zullen ze ook aanwezig zijn.


Het kleine depot met vrachtloodsje.                                                     Tramstation met electrische tram (l)  en persluchttram (r)

Nu wil het toeval dat in Punxsutawney zo'n honderdtwintig jaar geleden een tram reed van Punxsutawney naar Claysville, uitgebaat door de Punxsutawney Passengers and Railway Company. 

In 1892 werd deze maatschappij opgericht en had op dat moment één lijn: van Punxsutawney naar Claysville (dat tegenwoordig deel van Punxsutawney is)

In 1903 wordt de maatschappij overgenomen door de Jefferson Traction Company, die het lijnennet fors uitbreidt.

In 1926 worden de tramlijnen vervangen door bussen, en valt het doek voor de trams, helaas.

Bovenstaande was voor mij een ideaal uitgangspunt voor een bescheiden modelbaan.


Werktram nr.5 op de rolbrug voor het "grote" depot.                             Twee februari: Groundhogday


Persluchtram nr.1 arriveert in  Gobblers Knob.                                     Electrische motorwagen nr.9 voor het kleine depot.

De baan is gebouwd in de schaal 0N30, smalspoor dus, en meet 110x80cm en bestaat uit een geheel. De bak past dan ook precies in mijn auto. Wel zo handig met vervoer. Het geheel rust op vier poten, die middels dwarslatten verbonden zijn.

Eigenlijk is de baan een kijkkast waar het schaduwstation weggewerkt is achter de achtergrond. Rechts rijden de trams langs een goederenloods door een tunnel naar achter en links wordt de doorgang naar het schaduwstation gecamoufleerd door dennenbomen. Linksachter op de baan is de viering van Groundhogday te zien en linksvoor het "grote" depot met rolbrug. In het midden de goederenloods en de ingang van het kleine depot, de garage met benzinepomp en de bakkerij.  Rechts vooraan is het tramstation. 


Persluchttram en dieseltram in het grote depot met watertoren.


Ingang van de tunnel onder Mount Washington.

Boven: rechterkant van de baan.  Onder: linkerkant van de baan.


Tramstation met electrische motorwagen nr.2 & aanhanger 1623


Simpel koppelingssysteem.

Techniek:

De baan krijgt zijn voeding uit een "energie" koffer, waarin de schakelaars zitten, waarmee ik de baan zowel digitaal als analoog kan besturen. De analoge besturing gaat via een oude Trix transformator en de digitale besturing gebeurt met een Multimaus van Roco. De rijstroom komt van een laptopvoeding van 18,9 volt. (de originele voeding die bij de Multimaus hoort, bleek te sterk voor mijn Bachmann trams. Ze gingen er nogal van roken, vandaar de keuze voor de iets minder sterke laptop voeding). 

Aan de voorkant van de baan zitten twee aansluitingen voor digitale besturing, zodat met twee regelaars tegelijk gereden kan worden.  De wissels worden handmatig bedient d.m.v. ouderwetse Trix schakelaars die het nog prima doen. 

De rolbrug wordt in de toekomst nog automatisch gemaakt, nu is dat nog handbediening. De bovenleiding is geheel zelfbouw en niet functioneel. 

De trams tenslotte zijn van het merk Bachmann.  Zes trams zijn rijvaardig, tw. twee electrische trams nog in originele staat en twee omgebouwde trams: een werktram (diesel) en een persluchttram. Deze laatste twee zijn voorzien van een geluidsdecoder. De electrische trams hebben uiteraard ook een decoder en zijn voorzien van richtingaanwijzers.   Alle trams hebben kop- en sluitverlichting, wisselend met de rijrichting. Ook zijn er nog twee aanhangrijtuigen aanwezig. 

In aanbouw zijn nog electrische tram nr.3 en een porter met goederenwagon. Te gast is momenteel een Chinese tram.


Wisselbediening d.m.v Trix schakelaars                                                                                                  Energiekoffer met testspoortje.

                    Energiekoffer oude situatie. (boven)

                Energiekoffer anno 2024 (onder)


Een gast op de baan in Punxsutawney: een Chinese trolley met 1ste klasse (geel) en 2de klasse (groen).


Drukte op het tramstation.                                                                 Werktram nr.5 voor het kleine depot naast de goederenloods.


Tenslotte nog een mooie panoramafoto, gemaakt door Gérard Hendriks.


Foto's van nieuwe items op mijn trambaan.

Brandtrap met nooddeuren

Werkende overweglichten

           Schakelkast t.b.v. nog te plaatsen seinen                                                     Auto met werkende koplampen                                    

                       Watertoren op en toegang tot het dak                                                             Standaard voor reclame