DIT IS DE RHEINBERGER STRASSENBAHN BETRIEBE VAN MARK VAN DIJK                                     EEN TRAMBAAN IN H0

 

Het idee van deze baan komt uit begin 2000, om een trambaan te maken met Keulen als voorbeeld. Er is gestart met drie modules van 110cm lengte per stuk. Het idee hierachter was, dat de baan bij een verhuizing niet afgebroken hoefde te worden.  De bouwtijd was 6 jaar en daarna kwam het idee de baan mee te nemen naar beurzen.  Er is een omkasting gebouwd en een groot schaduwstation om alle trams te kunnen laten rijden.  De baan is geheel digitaal en wordt bestuurd door de computer.

De indeling van de baan bestaat uit drie losse thema's. De linkermodule is een eindlus in een rustig stuk groen van de stad. De middelste module is een remise met veel opstelsporen. En de rechtermodule tenslotte is een stuk centrum met de grote kerk, kerstmarkt en winkelstraten. Het doel was om zoveel mogelijk details in de baan te verwerken: werkende verkeerslichten, een bewegende lift, een werkende graafmachine en een spuitende fontein.

Op beurzen worden er stadsgeluiden afgespeeld, zo zijn er o.a. kerkklokken en motorgeluiden te horen. Ook zijn er trambellen te horen als er een tram bij de halte vertrekt en deze bellen horen dan ook echt bij die tram.

In ongeveer 10 jaar tijd is de baan op een groot aantal beurzen binnen Europa te zien geweest. Hij werd heel goed ontvangen door het publiek, omdat je een trambaan van dit formaat en met deze details nu eenmaal nooit ziet. Een trambaan van deze grootte mee nemen naar beurzen en opbouwen en afbouwen is heel veel werk, daarom werd het aantal beursbezoeken in de laatste jaren wat beperkt. 

Daar het erg veel tijd, moeite en geld kost met deze baan op beurzen te staan, heb ik besloten dit niet meer te doen. De baan staat nu bij mij thuis, zodat ik mijn trams er op kan laten rijden. 

In aanbouw is een nieuwe (kleinere) baan die in de komende jaren weer op beurzen te zien zal zijn.

 

Voor meer informatie, zie de website van Mark :  klik op onderstaande link.