DE MODELTREINBAAN VAN JOHAN                                                                                                                                   SCHAAL N

 

Dit is mijn modelbaan in schaal 1:160 (N). Ik ben er nu ongeveer 15 jaar mee bezig.

Daarvoor heb ik een aantal andere banen gehad, maar die moesten plaats maken voor andere zaken.


De afmetingen van de kamer zijn 3,15 x 1,90m


Deze baan geeft een Duits landschap weer in tijdperk III, dus veel combinatie van stoom, diesel en electrische tractie mogelijk. De basis is een schaduwstation met vijf opstelsporen waar treinen achter elkaar opgesteld kunnen worden. De hoofdbaan heeft een parade stuk wat uitkomt in een station. Daarna verdwijnt het spoor weer in een tunnel om ondergronds via een lus van ongeveer 6 meter rijlengte terug te keren.  Hier had ik eigenlijk ook nog een schaduwstation moeten maken, maar daar is geen plaats voor.

Verder is er een kleine goederenloods en een loc depot met loods en draaischijf.  Dan is er nog een zijlijn die vertrekt uit het hoofdstation en uiteindelijk aankomt aan de andere kant van de tafel op een hoger niveau.

Het hoofdstation is geïnspireerd op Aumühle bij Hamburg. Ik had hier ooit foto's van gezien in een Duits modelbaan tijdschrift en het sprak mij aan.  Het gebouw was uiteraard niet te koop dus heb ik het zelf gebouwd van styreen. Helemaal af is het nog niet.



Oorspronkelijk is de baan analoog gebouwd (dus met afzonderlijk schakelbare baanvakken) maar na een paar jaar omgebouwd naar digitaal (Roco Multimaus met standaard voeding). Heel simpel door de analoge aansluiting te vervangen door een digitale.  Ik rij nu dus "handmatig digitaal".

Voor het schaduwstation had ik een partij Minitrix rails via Marktplaats gekocht, maar achteraf is dit niet de beste keuze geweest. Helemaal betrouwbaar zijn de wissels en rail-contacten niet helaas. Alle zichtbare rails zijn Peco code 55, de wissels worden bedient met Conrad stelmotoren. Door een hefboom constructie te maken, kan ik de stelweg van de wisselmotor reduceren, maar daardoor neemt de stelkracht natuurlijk toe. Hierdoor hoefde ik niet de veertjes uit de Peco wissels te halen.

Tot nu toe functioneert dit prima. Wie weet dat ik ook het schaduwstation nog ombouw naar Peco.



Het zijlijntje was ook een van de eerste projecten en daar zitten ook wat fouten in. Zo is de klimspiraal te stijl en te krap zodat er maar weinig materieel de klim kan maken. Het voornemen was om een loc met twee wagons naar boven te sturen, en daar de loc om te laten lopen voor de terugreis. Maar inmiddels ben ik er wel achter dat rangeren in N niet echt een succes is. Maar het kleine station ziet er leuk uit en er zijn recent wat details toegevoegd.



Alle bovenbouw boven het schaduwstation is afneembaar in segmenten, wat maar goed is ook, want er gaat natuurlijk toch wel eens wat fout en ook moet er af en toe onderhoud gepleegd kunnen worden.

Het normale onderhoud wordt gedaan door een stofzuigertrein bestaande uit een V320, een Tomix stofzuiger en een Rococlean wagen. 

De bovenleiding is nog in aanbouw en daar zijn nog wat uitdagingen bij.                                                                           

                                                                                                                                                                                                 ©2024